Stämningen på tävling!

Jag tycker att det är alldeles för dålig stämning allt för ofta på våra ridsportstävlingar, framförallt inom dressyr. Folk som tittar snett på andra ser man överallt, det kan vara folk inom eller utom klubben. Om det går bättre för någon annan kan man höra kommentarer som "jag rider bättre, hon har bara köpt en dyrare ponny/häst som någon annan gjort jobbet på". Jag tycker det är tråkigt att det är den stämningen, istället för att jämföra sig med andra kan man väl fokusera på sitt egna resultat. Klart man jämför lite, det är ändå lite det tävlingen går ut på, men kan man inte tänka "hon kanske hade en bra/dålig dag därför gick det sämre/bättre för mig än för henne" istället för att tänka "det gick bättre för mig = jag är bäst" eller "det gick bättre för henne men jag är bättre på att rida ändå, hon har bara köpt en dyrare häst". 

Jag va så less på stämningen att jag bestämde mig för att säga någonting snällt till minst en person på varje tävling jag var på, spelar ingen roll om jag deltog själv eller om jag va med som stöd eller bara tittade. Jag skulle säga minst en possetiv sak till någon ryttare jag INTE kände alls, jag har hållit det rätt bra och tycker att alla skall tänka så. Skulle bli så mycket positivare stämning, vi alla har kontrollen över ett djur som väger så mycket mer än oss! HALLÅ det är GRYMT!!! Vi kanske ska börja visa det också berömma varandra istället för att klanka ner på varandra. Bara för att man berömmer någon annan säger man inte att man själv är sämre, vilket många verkar tro, för dem verkar så fruktansvärt rädda för att ge komplimanger till andra.



Det är tråkigt med den här stämningen och det tror jag är för att det är så jävla svårt att mäta vem som är duktigare än den andra, man kan se vilket ekipage som är bäst men inte vilken ryttare som är duktigast, eftersom alla har lite olika ridsätt som fungerar olika bra på olika hästar. Därför tror jag att det är mer "bevisa att jag är duktig-stämning" än i t.ex. Simning eller sprint, där ser man rätt tydligt vem som simmar/springer snabbast. Det fungerar ju inte på samma sätt i ridningen.

Vad har ni får åsikter och teorier? 

Kram Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0