Djur eller porslinshästar?

Jag var inne på en blogg där det fanns en kommentar gällande att många tävlingshästar inte fick gå i hagar och blev behandlade som porslinshästar, istället för djur. Samt att allt deras resande inte kan vara någonting dem trivs med. Detta är ett ämne som jag tycker är väldigt intressant och tänkte skriva mina åsikter kring ämnet!

Jag är personligen en person som tycker att hästar skall få vara hästar och ha kompisar och gå i hage. Men sen får man se hästar lite som individer på samma sätt som man ser människor som individer, vissa hästar älskar säkert att åka på tävling varje helg, medan vissa inte alls gillar det inte alls. Och sen skall man inte tvinga hästar till att bli något dem inte är, på samma sätt som att man inte tvingar en människa att bli något den inte är. 

Hästarna som ligger på topp måste trivas med det och tycka om det, annars hade dem inte presterar så bra som dem faktiskt gör. En häst som inte trivs med att åka runt så mycket, så kommer man att märka det på resultaten samt på hur hästen verkar må. Dock tycker jag att om man märker på sin häst att den inte trivs med tävlandet och allt resande, nej då tycker inte jag att man skall tvinga den till det. På samma sätt som att man inte skall tvinga sina barn att tävla i en sport som dem inte vill tävla i, även om dem är hur talangfulla som helst.

Shadow och sin hagkompis Victor!

Sen att många hästar inte får gå i hage så mycket bara för att dem i tävlingshästar, det stämmer. Men här tycker jag att man får se det som att även om dem är djur så är dem också elitidrottare. tror ni att våra elitidrottare inom tex friidrott är ute med sina kompisar på klubbar speciellt ofta och dricker alkohol? Så där får man hitta en balansgång mellan hur man skall behandla djuren, som djur eller elitidrottare?

Jag tycker dock att djur ska vara djur och hade gärna sätt att hästarna fick vara ute i hage längre än vad dem får och helst med kompisar, men det medför också en risk, och dem är ofta värda för mycket pengar för att ta den risken...och det är lite tråkigt.. Jag hörde en gång av en bekant "om man inte vågat låta sin häst ha en hagkompis och gå i hagen, så är hästen för dyr för en"
Det tycker jag är tänkvärt...man skall kanske inte köpa hästar som är så dyra om man då är livrädda för att dem skall förlora pengarna.

Dock tror jag att man många ryttare är så försiktiga med sina hästar för att dem inte vill missa viktiga tävlingar, och inte direkt för pengarnas skull. 

Avslutande vill jag säga att jag förstår elitryttares som är så försiktiga med sina hästar, men jag tycker att hästarna egentligen skulle få gå mer i hagen, dem skulle kunna köpa en häst som är hur snäll som helst i enbart syftet att ha den som en hagkompis.

Vad har ni får åsikter krig ämnet?

Kram Caroline

Kommentarer
Postat av: Alice

Jag tycker hästar ska få vara hästar och gå ute så mycket som möjligt.

2014-03-27 @ 19:26:50
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0