Varför skritta

En sak som jag inte alls kan förstå är varför väldigt många är så angelägna om att skritta så mycket, det jag menar nu är skritt uppsuttet. Väldigt många skrittar ju fram och av uppsuttet och detta ger ju verkligen ingenting alltså skritten är ett måste i mina ögon men det som inte ger något är att du sitter på tvärt om tycker jag att det förstör. När vi skrittar fram eller av våra så leder vi dem, hästarna blir varma utan att bli belastade. På samma sätt när man skrittar ut, varför inte leda om man ändå låter de skrittas på långa tyglar? Självklart är det mysigt att skritta ut men det är bättre i längden för både hästen och ryttaren om man leder, för det blir mindre slitage på hästen. Plus att man själv får motion när man går.

Om man vill jobba dem så kan man leda dem inspända så det är inte heller ett särskilt bra argument enligt mig, jag tror det handlar om lathet hos ryttaren. Det är skönare att slippa gå, självklart kan man va lat eller bekväm ibland för det är riktigt mysigt att skritta i snön eller i solen men samtidigt så skadar inte undantagen utan vanan. Alltså tror jag på att ha ledandet som vana och skrittandet som undantaget, hur ser ni på detta?
Leda vs Skritta vad tycker ni?

/Jennifer 

Kommentarer
Postat av: carro

Helt rätt sis, många som dessutom skrittar fram och ut väldigt lite med argumentet "dem går ju i hagen" och "jag värmer upp hästen i trav"

2014-02-11 @ 21:44:31
URL: http://Ortholms.blogg.se
Postat av: Denise

Jag brukar ibland leda före och efter ett ridpass, men väldigt sällan när jag rider ut eftersom jag har problem med fötterna och kan inte gå på ojämnt underlag.. Men det skulle kännas väldigt konstigt att skritta fram hela rundan för hand och sedan hoppa upp och direkt börja trava. För mig är skritten viktig för att man får in känslan i början av ridpasset, känner av hur hästen känns idag innan man börjar jobba den i andra gångarter så för mig är det inte bara för att hästen ska värmas upp utan det är för att vi båda ska förberedas för arbete och komma in i rätt känsla :) Men annars håller jag med om att det sliter onödigt mycket på hästen att bara skritta för att man är lat och framförallt så sliter det ju innan hästen är uppvärmd eftersom den då inte är beredd att bära upp ryttare.

sv: Vilken tur att du än så länge är skonad för någon värre olycka! :)

2014-02-12 @ 11:52:27
URL: http://flingans.nu
Postat av: Anita

Vilken sötnos!

2014-02-12 @ 11:56:19
URL: http://siliiins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0