Konsten att hitta rätt sadel!

Vi alla som rider och har egen häst har säkert minst en gång märkt hur stor skillnad det är på att rida i en sadel man sitter bra i och trivs med, jämfört med en sadel som inte ger det stödet man är ute efter och är obekväm. Jag fick för någon vecka sen sitta lite på en häst i stallet och ojoj vilken underbar sadel hästen hade, om jag inte mina helt fel så var det Erreplus Adelinde, alltså sadeln Adelinde har varit med och utvecklat. Och den sadeln var helt underbar att sitta i, jag tror nog att det var den skönaste sadeln jag någonsin suttit i.. Dock hänger ju priset med uppåt ju bättre och skönare sadel det är, tror att man hittar sadeln för ca 30.000 svenska kronor. Inte helt billigt, men kanske en bra investering i sin och hästens utveckling.




Sen att sadeln måste passa hästen tycker jag är ännu viktigare än att jag sitter bra i sadeln. En sadel som inte passar hästen till 100% resulterar tyvärr ofta i ryggproblem för hästen vilket kan sätta rätt stora käppar i hjulet. Därför tycker jag prio ett när man ska köpa en sadel är att hitta em sadel som passar hästen så bra som möjligt. Hur ska man hitta den bästa sadeln för hästen då? Jo jag tycker att man alltid ALLTID skall ta hjälp av en sadelprovare, testa många många sadlar med henne eller honoms hjälp och sen hitta den sadel som passar hästen och ryttaren bäst.

Jag brukar tänka att man är ett team, man ska hitta en sadel som är så bra som möjligt för båda parter för att få så bra resultat som möjligt. 

Kramar Caroline 

Kommentarer
Postat av: Cathie

Superviktigt med en bra sadel :)

2014-02-07 @ 08:35:49
URL: http://cathie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0