Planera efter sina mål!

Att ha höga mål och att planera för att nå dem! Jag har väldigt höga mål och då gäller det att ha en tydlig planering med del mål för att på bästa sätt ha möjligheten att faktiskt nå dem.

Steg 1:
Välj ett långsiktigt mål 2-5 år framåt tycker jag är en bra tidsperiod om man skall ha höga mål, har man lägre mål som man tror att man kan nå tidigare väljer man en kortare tidsperiod.

Här får man tänka på vad man har för förutsättningar och vilka förutsättningar som är rimliga att man har under denna tidsperiod. Vad har man för häst? Hur stor ekonomi har man? Osv.

Jag tittade på mina förutsättningar vad jag kan tänkas ha för förutsättningar inom närmsta framtiden. Jag valde då att sätta målet YR SM i dressyr, och fram tills jag är 21 då det är Max åldern för att få tävla YR SM.

Steg 2:
Här kollar jag på vad som krävs för att kunna tävla YR SM. Jag kollade vilka rörelser som man skall ha med i sin kur, för att kunna veta vad jag faktiskt behöver lära mig och hästen för att kunna rida ett YR SM. Detta krävs i kuren:



Steg 3: jag sätter upp delmål för att enklare kunna veta vad jag behöver ha gjort när för att kunna tävla SMet. Här kollar jag upp hur alla kval går till och listar dem baklänges, samt skriver upp när jag vill ha nått dem för att ha god möjlighet att nå mitt mål. Detta listar jag baklänges:



Sommaren 2017 - YR SM(20 år gammal fyller 21 senare det året) 

Senast årsskiftet 2016/2017 - Kval till SM (två ritter med minst 64 % i FEIs lagtävlansprogram/mästerskapsprogram)

Senast Första halvåret 2016 - kvala upp till nationella Msv:À 

Senast sista halvåret 2015 - kvala upp till nationella/ regional Msv:B (så möjligt att kvala till nationell Msv: A)

Senast första halvåret 2015 - debutera Msv: C

2014-2015 : träna mycket hemma och tävla enklare tävlingar för att få rutin.

Detta är alltså mina delmål, översiktligt och rätt snabbt planerat.

Steg 4: börja träna för varje delmål och ha alltid det slutliga målet i bakhuvudet så att man vet vilka delar man behöver träna mer på för att sedan kunna utveckla till svårare rörelser.

Kram Caroline 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0