Balansgång

Balansgång. Allt är en balansgång, inget är svart eller vitt, det gäller dieter, träning, ridningen, skolan och LIVET. Det är en balansgång mellan att göra det som är "rätt" och det som gör dig glad. 

I skolan gäller det att hitta balansgången hur mycket du behöver plugga för att klara skolan så bra du vill. Pluggar du för lite kommer du faila på proven, pluggar du för mycket kommer du istället att bli riktigt skoltrött och gå in i väggen. Tro mig jag har gjort båda varianterna, suttit uppe halva natten på en läxa som kanppt blir ett läxförhör och sen varit helt slut resten av veckan. Skitit i att plugga alls och får istället rå plugga dygnet runt dagarna innan provet och sen känna, Fuck jag hade kunnat gjort bättre. Hur hittar man då den här balansgången? Jo det kräver träning och självdisciplin. Börja tidigt, kolla vad som kommer på provet och plugga tidigt, då ser du hur mycket tid du kommer behöva för pluggandet till just det provet och kan planera in exakt när du ska göra vad. Och här kommer då självdisciplinen in, har du planerat att du ska plugga nu, fast det är två eller tre veckor kvar till det där matteprovet. Och det där nya avsnittet av din favorit serie kommer ut ikväll, och bästa polaren vill ta en fika. PLUGGA ÄNDÅ, belöna dig sen när du är klar med att kolla på serien eller något annat du vill göra och faktiskt har tid med eftersom du följde din planering. Nu säger jag inte att du ska plugga hela tiden dygnet runt, inför varje liten skit läxa, utan tvärt om, plugga tidigt och se hur mycket tid du behöver lägga för provet, lägg den tiden och inte mer. 

Det va ett exempel och detta kan man följa gällande allt jag tog upp i början av inlägget. Träning, planera in träningen och träning för att du ska må bra, inte för att du ska bli smalast i stan, och sen har du massa prov den här veckan som du måste plugga till, ja då kan du träna lite mindre just den här veckan. Dieten, jag är lite anti dieter på sätt och vis, jag tror ingen mår bra av soppdieter hit, eller glass dieter dit (även om bara glass i två veckor låter rätt nice). Jag tror mer på en balanserad kost, med nyttig mat, skippa donken, laga en nice kycklingfilé och smarriga rotfrukter istället. Och det är en diet i sig. Och samma här, planera vad du ska äta vilken dag, handla maten så att den finns i kylen, sen är du ute med tjejkompisarna, klart du ska på äta lite onyttigare mat (om du är arton eller äldre, klart få ta den där as goda drinken som du egentligen vet bara innehåller tomma kcalorier). 
Idag senast blandade jag nyttigt med lite extra så att det blev lite extra gott ;)

Det gäller att ha en balansgång på allt helt enkelt. Inte överdriva åt något håll, då tror jag att man får ett liv man är glad och lycklig i! 
Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0