Ponny vs Häst

 
 
 

En fråga som jag tror att många ungdommar funderar på är när det är dags att ta klivet från ponny till häst. Här kan man ta helt olika beslut och ha helt olika åsikter och inget är rätt eller fel. Man måste nämligen själv känna efter när man är redo för att gå upp på häst.

Ponnytiden tror jag är väldigt viktig, sen så tror jag inte att det spelar någon större roll om ponnytiden är på ridskola eller om man har en egen ponny, om man bara tränar eller tävlar sm. För det enda ponnytiden ska vara enligt mig är rolig. Självklart så ska den här tiden vara lärorik också. Jag tror att det under ponnytiden är viktigt att man tar vara på ridstunderna, har roligt men samtidigt förbereder sig för att senare rida häst. För visst det kan vara riktigt roligt att lyckas på ponny, men om man verkligen vill lyckas inom ridningen då måste man lyckas som vuxen och på hästar istället för ponnysar.

Jag är jätte glad för att jag har ridigt så fantastiska ponnyer nu i flera år. Även fast jag inte hunnit SM eller något så har jag lärt mig att rida. Jag kan faktiskt rida, jag åker inte runt på en ponny som kan allt perfekt utan att jag anstränger mig. Jag rider varenda steg. Det har verkligen hjälpt mig för att jag ska kunna sitta upp på en häs och faktiskt klara av det, för det är stor skillnad på en ponny och en häst. Jag säger inte nu heller att dem som vunnit SM eller liknande inte är duktiga. Det enda jag menar är att du behöver inte vinna SM för att vara redo för att rida häst. DU där hemma på en liten gård utan ridhus med en ponny som inte alls har gång eller ponnyn som inte kan hoppa högt, ni kan bli exakt lika grymma som en SM ryttare om ni tränar på det viktigaste. För höjden på hindrena är inte ryttarens jobb att klara, ryttaren ska förbereda hästen på bästa sätt innan hindret, hästen får klara sig själv i luften. I dressyren så klarar hästen själv av att se snygg ut om den har bra gång, men ryttaren måste kunna få en häst att göra rörelserna. Det jag menar är att du kan bli grym utan att ha världens bästa häst. Så den stunden när du verkligen lyckas skaffa en grym häst att rida det är kanske då just DU lyckas!

Det jag vill ha sagt med det här inlägget är att ponnytiden är viktig men inte hur högt du tävlar. När man går upp på häst så får man börja om från början och det enda som då är viktigt är vilken grund du som ryttare har och inte vad du och din ponny lyckats med.

Tack vare att jag ridigt två ponnysar som jag verkligen tränat på så var det ganska enkelt för mig att gå upp på häst. Bilden är tagen ganska nyligen efter att jag började rida häst regelbundet.

Kram Jennifer


Kommentarer
Postat av: Mickis

sv: Okej vad kul :D

2013-07-06 @ 10:40:07
URL: http://tmickis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0