Lägga upp ridpasset på ett bra sätt!

Att lägga upp ridpasset på ett bra sätt är viktigt, så jag tänkte förklara lite hur jag lägger upp mina "vanliga" pass. 

Ett vanligt ridpass, hur lägger jag upp det?

Jag har nästan alltid samma grundplanering och sen sätter jag in olika övningar och längder på passet beroende vad jag vill åstadkomma. T.ex. Ibland rider jag korta pass på Shadow där den effektiva ridningen ändast är ca 15 min (med effektiv ridning menar jag den där jag jobbar honom, alltså inte framskrittning/avskrittning ev skrittpauser), där rider jag mest bågar och volter och ställer igenom lite mer ordentligt. Andra pass rider jag ca 45 min effektiv ridning (där är 15min fram och av joggning i lågade form i trav och galopp) då kan jag t.ex. Träna på galoppombyten, och lite galoppiruetts tänk, visste ni att jag håller på att lära Shadow galoppiruett?, han börjar faktiskt nästan göra en väldigt öppen men ändå riktig galoppiruett på ca ett halvt varv. 

Nu skrev jag här hur jag gör med Shadow eftersom han är den häst jag rider oftast på ett normalt sätt, Yades upplägg ser lite annorlunda ut pga att vi tycker att det vi gör med henne passar henne bättre än det "normala" jag gör med mer utbildade hästar.



Mina fina hästar! 


Nu till hur jag lägger upp passen:

- MINST 10-15 minuters framskrittning för hand (undantagen är i princip ändats när vi rider ut)  
- därefter joggar jag hästen varm i en lägre form, jag börjar trava fram med lite tempoväxlingar för att hitta lydnaden och samtidigt värma upp dem ordentligt. Jag travar i båda varven, raka och böjda spår. Sedan brukar jag gallopera dem i båda varven. Hästar som är åt det sega håller brukar få ha huvudet i en lite öppnare form och gallopera på längs långsidan. Hästar som har energi så blir det mer att rulla på i ett bra tempo i en låg form i båda varven. Det gör jag även med dem segare hästarna efter att dem har fått gallopera fram längs långsidan ordentligt.
- själva passet, ja det ser ju helt olika ut, dem dagarna när jag tar det ganska lugnt och bara joggar tar jag inte upp hästarna så mycket i formen och rider mycket serpentiner och volter och ställer igenom hästen åt båda sidorna ordentligt och stretchar dem lite i nacken (detta gör jag gärna dagen efter ett hårdare dressyr pass så dem får stretcha ut nacken ordentligt). Om jag ska träna på något/några speciella saker börjar jag med att lösgöra hästen tills jag känner att dem och jag är nöjd med formen och avslappnad, även avslappnad när jag ställer åt båda sidorna. Sen kan jag börja träna på t.ex. Öppna, sluta, andra skolor, på shadow byten och piruetter. Jag lägger här in skrittpauser efterhand jag känner att jag och hästen behöver.
- när jag känner mig färdig joggar jag ner hästen på samma sätt som jag värmde upp den, böjda och raka spår, på böjda spåren ställer och stretchar jag igenom hästen halls så den inte får onödig träningsverk.
- sen leder jag av hästen för hand i mins 10-15 min

Såhär lägger jag upp ett pass, var det intressant? Vill ni veta hur vi gör med Yade som kräver sin egna lilla speciella planering? Hur lägger ni upp era ridpass? Har ni som jag en "mall" i bakhuvudet som ni följer?

Kram Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0