Kosttillskott

Kosttillskott är någonting som blir vanligare och vanligare inom träningsvärlden. Jag personligen tar ett proteinpulver efter att jag gymmat. Nästa veckan på idrotten skall vi ha teori om dopning och fick i läxa att kolla på ett klipp innan dess. Jag tittade nyss på det klippet. I klippet fick jag veta att det är en stor brist på kontroller av just kosttillskott i sveriga samt att det i vissa fall finns ämnen i kosttilskotten som inte står på innehållsförteckningarna. Klippet kan ni titta på här och är ca 6-7 min långt. http://www.youtube.com/watch?v=LOqy0DNpEbg

Jag tyckte att det här va väldigt intressant och märkligt, på dem proteinpulvrerna jag har står det klart och tydligt att det inte finns ämnen som är dopning, samt att dem inte hanteras i fabriker där dopnings ämnen hanteras. Ska man inte kunna lita på det? Ska man vara rädd för att oka dit på dopningstest för att ett företag kanske ljuger om vad dem stoppar in i sina produkter.




Jag börjar tro att kosttilskott vid träning kanske är en trend som ibland hypas lite väl mycket, jag börjat fundera på om det är värt det, personligen tycker jag att proteinpulver efter träning ät bra för att kunna få i sig nödvändigt protein efter träning, då jag tycker det är krångligt att ta med sig t.ex. En banan i väskan som inte håller sig så fräsch osv. Proteinpulvrert gör också att jag får i mig välbehövlig vätska efter träningen. Men jag måste erkänna att dethär klippet gav mig en tankeställare, kanske dags att fundera på vad man egentligen stoppar i sig, är det någonting man behöver? Speciellt dem som tävlar borde ta en extra funderare.

Dock tycker jag att dethär för jävligt att man inte kan köpa någonting i en affär och vara säker på att det inte är andra saker i det än vad som står på förpackningarna. 

Vad har ni för åsikter? /Caroline 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0