Ändrade tankar

Jag tänkte på en sak här om dagen, för bara några år sedan tyckte jag att det var för vanligt att unga tjejer köpte unghästar som dem skulle utbilda själva, jag tyckte då att det var många som inte skulle klara av det och gjorde helt fel, att dem borde köpa stadigare hästar i stället. Jag inser nu när jag säkert hade klagat på någon som mig som köpte en unghäst i den här åldern. Jag måste alltså erkänna att jag hade fel, många av dem som köpte en unghäst hade säkert läget under kontroll med duktiga tränare bakom ryggen och backup planer ifall det skulle bli knas någonstans på vägen. Jag måste dock också säga att vissa av dem borde köpt en stadigare häst. Jag anser fortfarande inte att det är lämpligt att köpa en unghäst som FÖRSTA häst eller ponny. Hur duktig man än är på ridskolan eller medryttarponnyn så är det inte samma sak som att ha en egen häst oavsett ålder. Med unghäst anser jag att man inte bara måste vara säker som ryttare utan också i hanteringen, och jag har svårt att tro att någon som bara ridit på ridskola är tillräckligt säker för att ta hand om en unghäst helt själv. Jag tror även att det skulle vara svårare för en sån ryttare då den inte har samma kontakter som en person som haft egen häst i ett flertal år och det är något jag tror är viktigt. Kontakter, att man kan fråga någon säkrare person när man är osäker.

Vi har många unghästvana runt oss, Jennie Larsson är en av dem. Men många andra också. Vi har även lite unghästvana sen tidigare då vi hjälp till att utbilda andras hästar lite på sidan av våra. Jag ska ärligt säga att jag tror galet på den här hästen, jag tror hon kan gå långt och därför går vi också emot lite av mina egna tankar jag tidigare har haft. Den här hästen skulle inte vara kvar i Belgien och bli riden i skogen, hon skulle till Sverige och utbildas och senare visas på tävlingsbanorna i vårat land.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0