Presentation

 
 
Hej, vi tänkte nu skriva ihop en liten presentation så att ni vet vilka vi som bloggar här är och vad vi har för hästar. Vi är två tvillingsystrar som heter Jennifer och Caroline Örtholm, där av bloggnamnet ortholms. Vi har ganska länge haft egna hästar och just nu har vi tre stycken hästar tillsammans med våran mamma. Två ponnysar som jag och Jennifer rider och sen en storhäst som mamma rider, men även vi rider honom.
 
Caroline: Hej jag heter alltså Caroline Örtholm, jag är född 1996-12-09 och är en glad tjej som snart ska påbörja mitt andra år på gymnasiet. Jag studerar ekonomi, ekonomi i skogås på Östra gymnasiet. Jag har ridigt sedan jag var sex år och mina första år inom ridningen tillbringades på ridskola.  Jag leddes in i dressyrvärlden efter att jag blev hopprädd när jag var mindre. Även fast jag kommit över min hopprädsla till väldigt stor del så är det dressyren mitt hjärta brinner för. Jag älskar verkligen ridningen och mina hästar. Mitt dröm mål inom ridningen är OS och i framtiden vill jag rida de högsta klasserna. Mina planer är att jag ska satsa helhjärtat på mina mål inom ridningen i samma stund jag kliver av studentflaket. Eller kanske lite festande först ;-) Just nu tävlar jag ingenting då jag bara vill ha kul med ponnyerna den sista tiden vilket tyvärr kommer närmare och närmare.
 
Jennifer: Jag är född 1996-12-09 och jag är en glad posetiv tjej som lägger mycket av min tid på ridsporten. Jag är idag en dressyrryttare och tycker att dressyren är det roligaste men trots det så har jag hoppat  mycket när ja var lite yngre och då tävlade jag även lite lätta klasser. Idag rider jag dressyr på ponnysarna men jag tränar även regelbundet på mammas storhäst. Ja har hållit på med hästar så länge jag kan minnas och började på ridskola när jag var sex år. Jag har idag stora mål och drömmar för framtiden och jag vill upp till de högsta klasserna och drömmen skulle vara att tävla OS. Just nu satsar jag inte så jätte mycket på tävling utan jag vill bara ha det roligt den sista ponny tiden. Utanför mitt hästliv så är det skola och kompisar som gäller, jag ska börja andra året på gymnasiet efter sommaren och även jag pluggar ekonomi, ekonomi och det gör jag i  Globen.

Shadow: Shadow är våran första ponny, vi fick honom på våran tolfte födelsedag så vi har alltså haft honom i fyra och ett halvt år, dock hade vi ridit Shadow i över ett år innan vi fick honom.  Shadow är våran bästa vän som betyder så otroligt mycket för oss och han kommer alltid finnas i våra hjärtan. Shadow är en ponny som är väldigt personlig och har verkligen en egen personlighet. Shadow är verkligen en underbar ponny som vi älskar så otroligt mycket. Shadow är en 25 årig ponny, men trots sin ålder så är han extremt pigg och busig, så det märks verkligen inte att han är 25 år gammal. Tidigare har vi båda tävlat Shadow, Caroline i dressyr och Jennifer i både Dressyr och hoppning. Dock tävlar vi inte längre eftersom Shadow inte tycker att det är det roligaste samt att vi bara vill ha roligt med honom utan en massa onödig press. Shadow har lärt oss båda otroligt mycket och det är något vi alltid kommer att minnas, och älska honom för. Han har också alltid varit den trygga punkten vi kan gå till under våran uppväxt, så det är självklart att han har en otroligt stor och viktig plats för oss. Vi har även anska mycket framtidsplaner för honom om vad som händer efter att han inte blir riden längre och i dessa kommer vi alltid att stå som ägare till denna underbara ponny.
 
 

Esse Goldfire, är en ponny vi har på foder, vi har haft honom på Foder sedan den 1a april 2010, så lite över tre år, dock så börjar tyvärr våran tid med honom närma sig sitt slut. Fire har en väldigt stor och fin personlighet och han betyder extremt mycket för oss båda och kommer alltid att göra det. Tidigare har vi båda tävlat i dressyr och vi båda har placeringar med honom i bagaget. Fire är en jätte fin ponny som vi är otroligt tacksamma att vi har fått lånat och han har lärt oss otroligt mycket. Fire kommer alltid att ha en plats i våra hjärtan. Vi tävlar inte Fire just nu eftersom tiden innan vi inte längre ska ha honom på foder närmar sig och då vill vi bara ha roligt med honom utan press på tävlings resultat.

 
Tjǿnargergårdens Don Habitus: är våran stor häst, Don är 16 år gammal och vi köpte honom från ridskolan mamma och pappa red på (även våran ridskola innan vi fick Shadow) då han inte höll för ridskoleverksamheten. För ett par år sedan drog Don på sig en senskada i boxen, där senan gick av helt. Idag är Don helt återställd och har blivit riktigt fin, vi fortsätter att träna och hoppas på att kunna debutera MSV:C i höst. Än så länge har vi bara startat en tävling med Don vilket var en LA:3. Det märktes dock att det var hans första tävling på extremt länge då han blev väldigt spänd och såg lite spöken. Vi har mycket kvar att jobba på och vi vill träna och utbilda honom vidare så högt det går. Här i blogen kommer ni få följa Dons resa eftersom vi inom ganska snar framtid ska gå upp på storhäst. För våran del innebär det att vi kommer leta efter en till storhäst men också börja rida Don mer och mer.
 
  
Nu vet ni lite mer om oss och hästarna och ni kommer få reda på mer allt eftersom här i bloggen. Om ni har nåra önskemål eller fråor så är det bara att kommentera.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0